Isnin, April 2

HARUS fikir..

Salam 1 Malaysia..

TODAY IS MONDAY.. jangan MONDAY BLUES ya kawan-kawan.. biasa lah.. agak sinonim kini dengan monday blues.. ceria-ceria selalu!!

hari Jumaat memang menjadi kebiasaan bagi aku akan pergi ke pasar petang di batu belah selepas waktu kerja.. on the way balik rumah.. kalau dah pergi pasar tu, mesti yang di beli barang-barang dapur kan.. aku biasanya beli ikan dan sayur.. stok 1 minggu.. dah bonda je yang kat rumah bile kami keluar bekerja.. jadi aku memang dah siapkan bekalan 1 minggu.. tak nak bonda pergi kedai sendiri.. risau.. baik siapkan apa yang patut untuk dimasak dalam peti ais.. 

masa aku sedang memilih ikan, ada seorang wanita menegurku.. sekali aku pandang, Ya Allah.. kawan lama semasa bersekolah menengah.. tetibe dalam kepala berfikir.. masih ada orang kenal aku.. ahaks!! mula la pasan muka tak berubah.. haishhh!! jangan pasan awet muda udah.. ada sedikit kedutan di kelopak mata ok.. nampak tak.. usia makin meningkat.. bual-bual kosong dengan kawan tu.. sementara makcik penjual menimbang dan mengira berapa harga ikan yang aku beli.. soalan biasa yang akan diutarakan padaku.. "dah kawin??" adehhh.. soalan yang adakalanya aku berkisah.. dan adakalanya aku tak berkisah.. dan jawapan ku.. "belum.." dan dia bertanya lagi.. "bile?" dan aku menjawap.." tak tahu lagi.. belum bertemu.." dan dia bertanya lagi.."kene fikir.. jangan biarkan je.." dan aku hanya mampu tersenyum.. 

adakah aku tak berfikir?? hanya orang tak normal bagiku yang tak berfikir dengan usiaku yang telah masuk 3 series ni.. tapi tak kan aku nak berfikir secara berterusan?? nanti semua keje tak jalan kalau asik fikir jodoh.. dan orang tak normal je yang akan berkata tak nak kawin.. betul ke?? untuk diriku.. aku tidak sesekali menolak jodoh.. menutup pintu hati.. tidak berusaha.. tidak berdoa.. aku rasa semua tu aku tetap dan masih lakukan.. cuma mungkin Allah masih belum mahu aku bertemu dengan jodohku.. mungkin aku belum cukup berusaha.. belum cukup berdoa.. pada Allah s.w.t. dan aku percaya, setiap yang berlaku itu.. PASTI ADA HIKMAH yang tersembunyi..

mengeluh?? aku rasa dengan usia sebegini bukan masanya untuk mengeluh.. mengapa Allah masih belum temukan ku dengan jodohku.. berfikirlah secara insan yang matang.. Allah berjanji pada umatnya setiap makhluk yang dijadikan berpasang-pasangan.. JANJI ALLAH PASTI.. harus percaya..

buat masa ini.. bukan aku tak berfikir mengenai jodoh.. aku tetap akan berusaha.. berdoa.. biarlah Allah yang menentukan.. siapa jodohku.. 1 hari nanti InsyaAllah.. ada yang sudi melamarku.. bukan harta.. rupa paras yang aku pandang.. cukuplah bagiku insan itu mampu membimbingku ke jalan Allah s.w.t. menerima diri ini dan keluargaku seadanya.. sedap mata memandang.. punya pekerjaan yang tetap dan punya sikap ingin berdikari.. dulu pernah terfikir.. alangkah indah kalau aku dapat berkahwin dengan anak yatim piatu.. tak perlu memikirkan pulang ke kampung bila hari raya.. tapi bila usia makin meningkat.. makin matang.. jauh atau dekat bukan faktor yang penting.. kan?

sekarang aku hanya buat mana yang perlu bagiku.. keperluan untuk di masa akan datang.. sebagai contoh keperluan masa akan datang dengan adanya rumah sendiri.. kenderaan sendiri.. kewangan yang stabil.. peduli apa orang kata.. " senang lah nanti suami kamu.. semua kamu dah ada.." itu bukan kata-kata yang melemahkan aku.. bagiku semua itu adalah satu keperluan.. dan bukan manusia mampu tunaikan kehendak hati kita.. lebih baik bersiap sedia dari sekarang.. HIDUP INI LENGKAP MELENGKAPI ANTARA SATU SAMA LAIN.. give and take.. walau apa yang terjadi, hidup harus diteruskan.. pandanglah wajah insan-insan yang tersayang.. walau apa juga dugaan.. kecil atau besar.. setiap insan punya dugaan dan ujian hidup.. selagi jantung berdegup.. selagi nafas belum berakhir.. kehidupan perlu di teruskan.. PERCAYA QADA' & QADAR.. BE HAPPY!!






22 ulasan:

Aine Ainun berkata...

Betul..sy faham tu. Tak normal kalo kita x fikir kan. Insyaallah, akan sampai masanya. Sy pun mgharapkan cahaya penyeri itu akan melengkapi rumahtangga kami...

Hidup ini ada peringkatnya, fasanya....ada pasang n surutnya...

Tertarik kata2 awak:
mcari anak yatim, supaya x gaduh nk balik kg...hehehee;),

semoga kamu bertemu insan soleh satu hr nanti, insyaallah...

CtAyue berkata...

sabar.jodoh pertemuan kan semua di tanganNYA. DIA MAHA Mengetahui apa yg terbaik utk hambaNYA kan. Semoga nanti kan cepat bertemu. mencari pasangan bukan seperti memilih ikan di pasar kan.

rieda_ffya berkata...

InsyaAllah ade la nanti...jodoh tu semua urusan tuhan..sy pn msih ade 2 bff yg masih bujang...doa..usaha n tawakal...yg pasti chayuk2..

LiNda berkata...

insyaallah, ade jodoh tu..cume cepat atau lambat je. Pedulikan ape orang nak cakap coz kite yang menjalani idup kite, kite yang berusaha utk idup kite..jgn ptus asa k

shahrazali berkata...

mmg kurang normal la bg perempuan yg x pikir dan x risau pasal kawin...lain la lelaki kan..sbb lelaki yg mencari pasangan..perempuan menunggu dipinang..

borak2 ngn kawan lama skola menengah tu,,ingt x nama dia??hehe..dia ingt nama awk???

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ berkata...

jangan wisau.. jodoh telah ditetapkan... suatu hari pasti muncul... insyaALLAH ( usaha + doa + tawakkal ) is pun dulu mang terfikir, sape la jodoh is... heheh ye la... dengan lelaki ni penakut, asa mereka adalah raksasa yang sangat mengerikan.. ekekeke (^___^)

tapi, pertemuan yang indah telah Allah aturkan... alhamdulillah.... di sini atau di SANA, pasti ada untuk kita (^____^)

LYAfrina berkata...

betul tu..jodoh itu kerja tuhan..hanya dia tahu bila n waktu terbaik utk kita..insyallah..bila tba waktunya..akan muncul jodoh kt.. andai tiada jodoh di dunia... di akhirat,..ttp tuhan tetapkan jodoh kita...

Masya berkata...

jodoh ajal dan maut semua ketentuan allah.. yg penting ade niat dihati mahu hidup beruda.. berdoa pada allah semoga dipertumakan jodoh yang terbaikk insyaallah segalanya akan dimakbulkan....

Kasih Salina berkata...

salam perkenalan..insyallah akan ada jodoh yang ditentukan Allah s.w.t. mungkin ada hikmah jika terlewat.

Nana Nera berkata...

kita cuma merancang..tuhan yg akan tentukan sumenya....

Mak Wardah berkata...

Insyallah akak doakan segala yang terbaik.

AdaM Hawa berkata...

@Aine Ainun dugaan setiap manusia berbeza² kan..

hehehe.. tu masa muda belia.. sekarang dah x muda belia.. x pk jauh atau dekat.. hehehe

AdaM Hawa berkata...

@CtAyue AMIN.. mekasih.. doakan saya ya..

AdaM Hawa berkata...

@rieda_ffya jambatan kehidupan saya melibat jodoh mungkin panjang.. redha..

AdaM Hawa berkata...

@LiNda memang pun.. hadapai dengan senyuman walau apa yang terjadi.. ;)

AdaM Hawa berkata...

@shahrazali ingat-ingat.. walaupun masa mula-mula terkebil² nak ingatkan.. hehehe

AdaM Hawa berkata...

@✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ betul tu is.. perjalanan hidup kita telah di aturkan.. kita hanyalah pelakon.. tak jumpa di sini.. mungkin si dia di sana..

AdaM Hawa berkata...

@LYAfrina InsyaAllah.. DIA MAHA MENGETAHUI..

AdaM Hawa berkata...

@Masya insan normal memang akan memikirkan untuk hidup berdua.. mungkin doa sy tak cukup lagi padaNYA.. dan tak pernah berhenti berdoa..

AdaM Hawa berkata...

@Kasih Salina bile di renung.. bile di ingat apa yang berlaku sebelum ini.. memang ada hikmahnya.. cume kita sebagai hambaNYA ada masanya terleka.. sentiasa berdoa agar dipermudakan segalanya..

AdaM Hawa berkata...

@Nana Nera moga hati ini tidak berubah, tidak mengalah.. sentiasa berusaha..

AdaM Hawa berkata...

@Mak Wardah TERIMA KASIH kak.. doakan saya ya..