Selasa, April 17

CERITA 11 April..

Salam 1 Malaysia..

begitu pantas masa berlalu.. hari ni dah 17 April 2012.. dah nak ke penghujung suku tahun pertama.. ape perkembangan hidup dalam suku tahun pertama? dah tercapai? kadang apa yang kita rancang, belum tentu dapat menjadi kenyataan.. itulah kehidupan.. kita hanya mampu merancang.. selebihnya.. Allah s.w.t. yang menentukan.. 

cerita rabu minggu lepas.. sempena cuti Pertabalan Agong yang baru dan juga kebetulan tarikh 11 April 2012 ialah tarikh ulang tahun kelahiran buat angah, maka bonda decide nak buat sedikit bubur merah dan nasi kerabu orang jawa.. bonda ada berniat, lepas angah sihat.. ayu dah dapat keje.. bonda nak buat bubur merah sedekah kepada jiran-jiran.. dengan niat dan harapan moga anak-anak dan seisi keluarga sihat walafiat dan sentiasa dilindungi Allah s.w.t hendaknya.. SELAMAT ULANG TAHUN ANGAH.. YANG KE 35.. SEMOGA PANJANG UMUR.. MURAH REZEKI.. DILINDUNGI ALLAH S.W.T DAN DILIMPAHI KASIH SAYANG ANAK-ANAK DAN INSAN-INSAN TERSAYANG..

angah & ayu sewaktu ayu konvo..
bulan depan ayu konvo lagi..

menu pada hari itu seperti yang di nyatakan.. ahakss!! bubur merah dan nasi kerabu jawa.. hari rabu tu dari pukul 7.00 pagi hingga ke 10++ pagi hujan lebat membasahi bumi.. bagi diriku itu hujan rahmat yang Allah beri.. Alhamdulillah.. persiapan tetap berjalan walaupun hujan.. dengan bantuan makcik-makcik dan pakcik serta adik beradik.. semua siap dalam pukul 12.30 tengahari.. waktu yang sedang elok untuk berikan bungkusan makanan kepada jiran-jiran.. boleh dia orang makan tengahari dengan nasi kerabu tu.. bubur merah tu bahan utamanya beras.. menjadi nasi.. campur santan.. letak gula merah.. maka jadilah bubur merah.. aku suka!! dan bile buat bubur merah secara automatik aku akan teringat pada nenek.. nenek suka buat bubur ni.. moh le kite tengok bahan-bahan nasi kerabu jawa ok!! zoomm innnnnn

kacang panjang.. taugeh.. pucuk ubi.. yang telah di celur dengan air panas..
cekur yang di tumbuk..
serunding kelapa untuk kerabu..
cili padi.. cili kering.. bawang merah dan bawang putih.. ikan bilis dan sedikit belacan.. blander.. dan tumis..
kelapa di masukkan bile bahan yang di tumis telah masak.. masak sehingga kering..
letak atas sayur yang telah di celur.. gaul sehingga rata..
taraaaaa... jadilah kerabu orang jawa..
lauk sampingan kerabu ni.. ayam goreng berempah.. telur rebus.. ikan masin bulu ayam.. kacang tanah goreng.. tempe dan tauhu goreng dan jangan lupa.. nasi putih.. (terlupa nak snap pict nasi putih.. ahakss!)

ayam goreng berempah.. mabeles!!

ikan masin bulu ayam.. eh! betul ke namanya ni??
kacang tanah yang di goreng.. blur je gamba ni.. ampun!!
telur rebus..
tempe & tauhu goreng.. ada yang tak suka tempe??
dan 1 lagi menu.. febret aku ni.. BUBUR MERAH..

bubur nasi merah berdot putih.. nyummi!!
doakan kami sekeluarga sihat-sihat semuanya ya.. bulan 6 InsyaAllah cadangnya nak buat kenduri doa selamat dan tahlil arwah abah.. moga tercapai hajat di hati bonda dan aku..

nota blog : lega.. e-filing dah setel!!

4 ulasan:

Saya Disini berkata...

bnyknye..sedpnye..dh la ngah lapar ni..cpt la kol 1230

Masya berkata...

suke kerabu tu.. terbaikk suke sangat...

geez berkata...

Mcm sedap je kerabu tu... ^_^

AdaM Hawa berkata...

sekali makan dengan nasi putih panas-panas.. perghhhhhhh.. mabeles!!