Jumaat, April 5

meNANGIS lah..

Salam 1 Malaysia..

Jumaat yang barakah.. penghulu segala hari.. semoga dipermudahkan segala urusan.. semoga peroleh keberkatan.. entry yang tak seberapa hari ni.. memandangkan hari Jumaat.. kita share benda yang elok dan yang tak tau je la.. tak nak merepek hari ni.. keja waktu.. agak sibuk bape hari ni.. kerja!! kerja!! Jumaat waktu yang pendek.. 

tahukah anda menangis punya kebaikan?? meh nak share..

Kelebihan Selepas Menangis..



Membantu Penglihatan
# air mata dapat membantu penglihatan seseorang kerana cecair yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan manusia kabur.

Meningkatkan Mood
# seseorang yang menangis boleh menurunkan tahap tekanan dan mengembalikan keceriaan dalam mood yang lebih baik.

Mengeluarkan Racun
# ahli biokimis Willian Frey melakukan beberapa kajian mengenai air mata dan mendapati air mata yang keluar daripada hasil menangis kerana emosi terganggu ternyata mengandungi racun. tetapi keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh menerusi mata.

Mengurangkan Tekanan Perasaan
# air mata ternyata dapat mengurangkan tekanan perasaan seseorang dan membantu melawan penyakit yang disebabkan oleh tekanan perasaan seperti tekanan darah tinggi.

Mengeratkan Hubungan Silaturahim
# selain membawa kebaikan untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu mengeratkan silaturahim di antara teman yang menjadi pendengar setia.

Melegakan Perasaan
# Semua orang akan berasa lega dan lapang dada apabila menangis setelah didera dengan pelbagai masalah dan cubaan dalam kehidupan.



4 ulasan:

Cho Zila berkata...

jangan berlebih2 menangisnyer nanti syaitan senang nak dekat..

CtAyue berkata...

:) menangis pun kadangkala boleh berikan sedikit kelegaaan.. suka jgk menangis bila ada problem, lepas dh nangis tu..lega gk rasa hati sikit..

LiNda berkata...

kuaasa Allah, menangis pun ada kebaikan.tp lepas menangis memag mood rase lega sgt

LYAfrina berkata...

adakalanya bila stress.. n kt menangis akan terasa lbh lega...