Rabu, Julai 17

MULA buntu..

Salam 1 Malaysia..

sejuk pulak tengahari ni kat opis.. aircond kat tempat aku ni kadang pelik.. cam ikut cuaca kat luar.. kalau cuaca kat luar tu panas.. memang tak terasa sangat la aircond ni.. macam bersauna pun ya.. kalau hujan kat luar.. automatik.. aircond ni punya la sejuk.. sekarang ni kat luar tak de la hujan ke apa.. mendung sikit je.. tapi terasa sangat sejuknya.. mungkin sebab berpuasa kot.. jadi terasa sejuk semacam.. 

hari ni masuk 8 Ramadhan 1434H.. baru 8 hari berpuasa.. tapi hari ni aku dah mula buntu.. serabut.. memikir.. nak masak apa untuk buka.. sahur tak pe.. apa yang terdetik boleh masak.. bab menu berbuka.. ermmm.. mula buntu.. 

menu berbuka kami tak makan nasi berlauk.. kami makan cam mee goreng ke.. nasi goreng ke.. nasi ayam ke.. lain-lain.. kuih ke.. buah ke.. air.. dah cukup.. sahur.. simple je.. telo goreng ke.. sayur sikit.. dah.. bersahur 4 orang.. berbuka 4 orang.. hujung minggu.. baru 6 orang.. dah besar-besar tak berkisah sangat nak makan apa.. kalau ada adik-adik masih kecik, mesti ikut menu dia orang.. nak ambik hati untuk berpuasa.. 

teringat dulu masa belaja berpuasa.. arwah abah kate.. 1 hari nanti abah bagi RM1.. sonok kemain.. bersungguh puasa.. nak duit.. tapi bila ustaz kat sekolah cakap.. berpuasa kene ikhlas.. niat kerana Allah.. terus cakap dengan abah.. adik tak nak duit untuk puasa.. adik puasa kerana Allah.. ohh!! rindunya suasana itu.. rindu arwah abah.. Al-Fatihah..

menu utama selalu masak.. kuih je beli.. yang biasa.. roti john.. dah 3 kali beli 7 hari berpuasa.. dahsat! sebatang je pun.. tak yah beli banyak-banyak.. kang tak abis.. takat 7 hari berpuasa ni.. Alhamdulillah.. tak de la membazir sangat.. ada baki seketul dua je.. ok la kan?



 semalam memang tak masak apa.. beli je.. pasar malam mari.. makan kuih sajo.. popia basah yang aku suka.. putu bambu.. semalam buka bertiga.. hari ni rasanya juga bertiga.. apa nak masak??? ohh!!! BUNTU!!

hasil tuaian di bazar ramadhan.. popia tu tak sedap.. kulitnya tebal.. dah beli.. kene makan gak.. kang membazir.. roti bungkus tu sedap!! ada daging cincang dalamnya.. next week leh repeat..

dan yang ini.. homemade ok.. nasi lemak sambal kerang.. ni menu ahad.. saje nak letak kat sini.. gedik!! boleh meniaga tak agak-agak dengan gaya plating cam tu? ahak!! perasan sungguh tuan tanah.. 


cukup merepek meraban.. nak google cari menu buka petang ni.. fuhhh!! main masak-masak petang dan awal pagi.. 4.30pagi dah berasap dapur.. moh menggoogle!!

5 ulasan:

JunAina berkata...

Akak balik main tunjuk2 sahaja.

NM02 berkata...

ptg nnt nak beli dim sum... mmm dapnyer

Cho Zila berkata...

kadang2 kalau membeli tak memuaskan hatikan...
memang Nampak menarik cara menghiastu... tang ikan bilistu cam bentuk tulang ikan...

Aine Ainun berkata...

heheh....tu la saya dok ari2 fikir..apa nak masak..=)

Riedaffya ibrahim berkata...

a'ah camtu la kaum wanita ni...selalu prob nak pikir nak masak ape...aduii...terliur sy nengok popia basah tu..kat sini susah nk jumpa