Rabu, Jun 12

Wordless Wednesday : CACAT??

Salam 1 Malaysia..

entry yang menarik bagi diriku.. terkena pada diri ini juga sebenarnya.. selalu juga adik pempuan aku cakap.. aku tau juga la cerita ni.. ni detail sikit kot.. dari yang biasa aku dengar.. apakah bendanya?? meh nak share..

rasanya tak jelas artikel di atas.. aku taip semula la.. jadi WORDLESS WEDNESDAY ke?? arghh!! nak taip gak!! ^_^

Lesung pipit atau lekuk kecil pada pipi boleh menambah kecantikan atau ketampanan seseorang. Tetapi tidak semua orang bertuah punya lesung pipit.

Dalam kalangan masyarakat lama, ada yang percayakan mitos lesung pipit boleh terbentuk dengan cara menekan hujung cili ke pipi bayi.

Namun ternyata motis itu tidak benar kerana lebsung pipit terjadi akibat kelainan otot pipi. Lesung pipit muncul di kedua-dua pipi atau hanya di salan satu pipi saja dan biasanya dilihat jelas ketika seseorang itu tersenyum, berbicara atau ketawa.

Ahli bedah plastik di Pusat Sains Kesihatan Universiti Texas, Dr Joel Pessa berkata, lesung pipit disebabkan oleh kecacatan pada otot zygomaticus utama.

Ia muncul pada wajah akibat otot zygomaticus utama yang lebih pendek daripada ukuran sebenarnya atau otot ini terbelah menjadi dua lalu menyebabkan sedikit lakukan pada pipi.

Ketika seseorang tersenyum atau berbicara, ada daya tarik pada kulit yang membuat lesung pipit muncul akibat kesan penarikan kulit. Hal ini diketahui selepas beberapa pemerhati dan doktor pakar membedah anatomi wajah 50 mayat yang memiliki lesung pipit.

nota blog : maknanya pipi kanan aku ada kecacatan la.. otot zygomaticus utama lebih pendek.. mewarisi bonda.. pipi yang sama.. dalam adik beradik.. aku ngan adik lelaki je yang ada lesung pipit ni.. tapi adik lelaki lesung pipit kecik tu.. kanan kiri.. cacat pun cacat la.. manis tetap ada kot.. hah! perasan la tu.. ^_^

6 ulasan:

SYANI berkata...

Takpe.. walopun dikatakan cacat tapi mencomelkan wajah.... Suka tengok dimple Prity Zinta ngan Wawa Zainal

Nana Nera berkata...

What????..cacat...adakah aku juga cacat???..tidakkkk.....hahhaha..

PinKy MoMMa berkata...

cacat? mcm cantik jer huhu..pemanis muka kan? :P

LYAfrina berkata...

oo.. iye??
xpela.. cacat y ckup indah & mpersonakan senyuman

Masya berkata...

alamak!!! gegege.. baru cdg kalau ada anak perempuan nak yg berlesung pipit...

shahrazali berkata...

emm..btol2.. lesung pipit adalah kecacatan kecil pada wajah manusia... tp kecacatan yg cantik dipandang...

tp kn sy ada gak jumpa org yg ada lesung pipit,,tp x sedap mata dpandang..