Selasa, Jun 18

HASIL bersabar..

Salam 1 Malaysia..

9 Syaaban dah hari ni.. tak sampai sebulan akan tiba bulan yang mulia.. RAMADHAN.. siapkan diri dengan kesihatan yang baik.. agar dapat menunaikan kewajipan sebagai hambaNYA..

korang suka makan buah DURIAN BELANDA?? dulu kat rumah aku ada 2 pokok buah durian belanda.. besar-besar buahnya.. masam manis rasanya.. lagi-lagi kalau letak dalam peti ais.. fuhhh!! mabeles sangat.. tapi akhirnya 2 batang pokok durian belanda itu mati.. bila di buat kajian.. kenapa mati.. baru teringat.. orang kata.. kalau orang mintak buah atau daun untuk berubat.. pokok tak akan tahan lama.. betul ke??


lama juga menanti hasil dari pokok baru yang angah tanam.. adalah 3 tahun juga.. rasanya la.. ke lebih.. beli kat pasar borong kat klang.. beli 2 pokok.. yang hidup sepokok je.. risau juga time kenduri kawin angah ada budak-budak petik.. sebab buahnya rendah je.. ada rezeki kami untuk merasa BUAH SULONG pokok durian belanda ni.. Ya Allah.. sedap betul la.. lama tak makan..


walaupun rupanya tak cantik mane.. tapi yang penting isi di dalamnya.. rupa tu sebab ada semut.. buah manis.. semut suka.. kata bonda.. sedang menanti buah nombor dua yang ada di pokok.. harap menjadi la.. sebab ari tu tengok banyak semut juga.. kalau ada rezeki.. tak kemana kan??


nota blog : kenapa setiap hari harus menatap wajahnya?? oh!! gila bayang..

6 ulasan:

cheqna berkata...

durian belanda...sedapnya....simpan dalam esbok...pastu makan..ouh nikmatnya

Cho Zila berkata...

suami akak suka beno ngan air durian belanda... dulu kat rumah opah der sekarangni dah payah nak jumpa..

Acik Erna berkata...

assalam AH...acik suka sangat makan buah ni..sejukkan dulu dalam peti ais..sedap sangat

shahrazali berkata...

dap dap dap ... hehehe...

sy suka kak durian belanda ni.. rasanya unik bila makan..hehe.. dulu2 ada gak la sebatang pokok durian belanda depan umah..

Aine Ainun berkata...

Ehemmm. .gila byg kat sape tu♥♥♥♥

Saya x pandai mkn durian belanda...tp penah rasa

PinKy MoMMa berkata...

terasa kesejukan tekak saat makan buah ni kalau di simpan dalam petiii..oo sedapnyer huhuhu